Stanovisko odvolaného ředitele Marcela Fišera

V pondělí 16. 3. byl odvolán ředitel Galerie Klatovy / Klenová Marcel Fišer. Přinášíme jeho aktuální stanovisko.

Budova bývalého městského mlýna v historickém centru Horažďovic

Budova bývalého městského mlýna v historickém centru Horažďovic

Dnes jsem byl Radou Plzeňského kraje odvolán z funkce ředitele Galerie Klatovy / Klenová. V odvolání nebyly uvedeny žádné důvody (rada je dle zákona o krajích udávat nemusí, přesto lze očekávat, že v případě takovéhoto důležitého kroku nějaké zdůvodnění bude poskytnuto). Myslím, že ani žádné konkrétní důvody neexistují – od nástupu do funkce se mnou nový radní pro kulturu hovořil všeho všudy jednou po telefonu. Minulý týden zde byl jednou na krátké návštěvě (příznačně – za mé nepřítomnosti, o níž věděl!), když se vracel z jiné služební cesty, kde si krátce prohlédl Klenovou (protože se tato návštěva vztahuje k zástupnému důvodu, který mi byl sdělen dnes při předání odvolání vedoucí odboru, ještě se k ní vrátím). V instituci dosud neproběhla po nástupu nové rady žádná kontrola. Protože loni při hodnocení ředitelů příspěvkových organizací Plzeňského kraje jsem měl podle sdělení z odboru nejvyšší hodnocení z ředitelů zřizovaných organizací, myslím, že se najednou nic, co by mohlo vést k mému odvolání, nemohlo objevit. Naopak se obávám, že důvody budou hledány následně, takže očekávám hloubkové kontroly a pokusy o denunciaci mé osoby.

Ke zmíněnému zástupnému důvodu: před 14 dny jsem dostal z odboru majetku email  o zastavení všech investičních prací na Klenové. Zde se v současné době odehrává rekonstrukce hospodářského dvora v podhradí Klenové na nové depozitáře. Tyto práce realizuje firma dle řádné smlouvy, kterou nelze vypovědět bez konkrétních důvodů, ani je pozastavit, neboť je smluvně vázána termínem dokončení. Proto jsem napsal rozbor celé situace řediteli odboru majetku a dopis ještě dnes před doručením odvolání odeslal. Mezitím ovšem došlo ke zmíněné návštěvě pana radního Koubíka na Klenové, který údajně  – když zjistil, že práce zastaveny nebyly – mne následně odvolal. Ovšem – jak musí být každému laikovi zřejmé – to nebylo ani teoreticky z mé strany možné.

Druhý zástupný důvod se také týká investic. Protože jsme léta hledali vhodný objekt pro stálou expozici (každý rok kupujeme díla za více 1 mil. Kč, které leží v depozitáři), minulé vedení kraje nám zakoupilo pro tento účel léta neobývanou budovu bývalého městského mlýna v historickém centru nedalekých Horažďovic. Předtím jsme si udělali analýzu situace, zda je tento dům pro daný záměr vhodný, a to z různých hledisek (stavební, marketingovou atd.). Ze stavebního hlediska jsme si ji nechali posoudit např. jedním z našich nejvýznamnějších architektů Josefem Pleskotem, který je zároveň specialistou na muzejní budovy (v poslední době např. Muzeum v Litomyšli). Ten konstatoval, že tato historická budova – byť působí jako ruina – je staticky v dobrém stavu a lze ji úspěšně opravit pro daný účel. Další argument, že je v záplavovém pásmu, také neobstojí: i při těch historicky největších záplavách zde bylo 50 cm vody, nesrovnatelně méně než např. v Egon Schiele Centru či Museu Kampa, které také leží u řeky, což samozřejmě není ideální, ale lze s tím počítat. Zmiňuji to proto, že ve stejný den odvolání se v plzeňském zastupitelstvu strhla bouřlivá debata mezi současnou vládou (ČSSD)a opozicí (ODS) o tomto záměru, kde byly používány tyto argumenty a snímky budovy ukazovány jako odstrašující příklad toho, čeho bylo předchozí vedení schopno. Budovu, která v době koupi byla několik měsíců v realitní kanceláři nabízena za 3 600 tis. Kč, se kraji podařilo získat po jednání s majitelem o více než 1 mil Kč levněji (2 500 tis. Kč). Ale i kdyby s tímto záměrem mělo nové vedení kraje problém, já v tom figuruji jen do té míry, že jsem přišel s určitým záměrem, vyargumentoval ho, přesvědčil zřizovatele a ten danou věc uskutečnil – tedy ani v tomto případě nejde z mé strany o žádné porušení směrnic, natož zákona. Když nové vedení od záměru odstoupilo, byl jsem připraven to respektovat.

Na základě celé řady nepřímých důkazů považuji celé odvolání za politickou revanš – jsem členem ODS a v krajské kampani jsem vyjádřením podpořil bývalého radního Martinu Baxu ze stejné strany, což mi nemůže být odpuštěno. Přesto si za tím stojím dodnes: jde o vysokoškolsky vzdělaného odborníka s trvalým zájmem o kulturu, kterou se před tím několik let zabýval na magistrátu Plzně, a především o slušného člověka, pod kterým bylo radost pracovat a za nímž po těch čtyřech letech v roli radního pro kulturu zůstal ohromný kus práce.

Závěrem chci dodat už jen několik věcí. Uvědomuji si, že s takovouto možností člověk zkrátka v této pozici musí počítat a neberu to nikterak tragicky. Bojím se jen pomsty, kterou lze ze strany současných mocipánů očekávat. Hodlám dál pracovat v Galerii Klatovy / Klenová, dokončit si doktorát z dějin umění, kde mi čeká už jen závěrečná zkouška a dokončení závěrečné práce, a pokračovat v nastartovaných projektech. Nehodlám zde vypisovat to, co se za mého působení podařilo, pouze bych byl rád, aby bylo jasné, že tato nedůstojná forma mého odchodu z funkce ředitele nikterak nesouvisí s tím, že by galerie nefungovala tak, jak má.

16. března 2009, Marcel Fišer