Cesta do Galerie Pavilon je zážitek. Občas si při něm připadáte jako Rychlé šípy pátrající po záhadném tajemství. Jeho objevení stojí za to.
Přešla jsem Karlův most na Malou stranu s tím, že Galerie Pavilon by měla být někde v Mostecké. Bez jakýchkoli informací a naprosto sebejistá, že výstavní prostor přece okamžitě najdu. Mosteckou jsem prošla třikrát. Když už jsem se chystala k odchodu, vzpomněla jsem si, že jsem na internetu četla něco o optice. A ta vskutku hned na začátku ulice je. Její naleštěná výloha nabízí značkové brýle pro kolemjdoucí cizince.
Trochu se strachem jsem vešla ve špinavých riflích dovnitř. Na profesionální tváři prodavače se neobjevilo nejmenší pohoršení. „Víte, já tady asi vůbec nejsem správně, ale někde tady by měl být nějaký výstavní prostor, nevíte o tom něco?“ Prodavač sáhl do zásuvky stolu, vytáhl malý klíček a ukázal směrem k bočnímu východu na druhé straně prodejny. Ten vedl do malostranského dvorku, přesně takového, jaký se vám vybaví při vzpomínce na Nerudovy povídky.
Klíček pasoval do zámku řetězu připoutaného na jedněch dveřích staré kůlny, která dle informace na webu galerie soužila původně jako konírna. Dvůr sám má takové magické kouzlo, že by si jím vystačil sám o sobě. Výstava Nikoly Čulíka Miminka, která zde probíhá do 8. února zážitek z něj ještě vygradovala. Čulíkova práce je jemná až něžná a přitom má v sobě i při velmi malých rozměrech značnou sílu, přestože není nijak objevná a spíše navazuje na to, co již dříve dělala například Adriena Šimotová. A to vše korunuje netradiční způsob umístění Čulíkových kreseb: některé jsou tak vysoko, že je nutné se k nim dostávat po přistavených štaflích.
Galerii Pavilon provozují studenti Akademie výtvarných umění v Praze. Svým konceptem i prostorem, ve kterém se nachází zapadá mezi galerii Potraviny, či Galerii Umakart, což jsou výstavní prostory ve výkladních skříních, o které se starají studenti brněnské FaVU. Tím, že Pavilon není každému na očích, ztrácí část náhodně kolemjdoucích diváků, na druhou stranu získává svojí atmosférou. Kéž se tedy dveře Fokus Optik netrhnou a kéž do obchodu nepřichází jen krátkozrací zákazníci. Doufám, že Galerii Pavilon najdou.