Richterovo Labe v Pulsnitzu

Vedle nově otevřeného drážďanského Albertina, kde je od letošního června možné se v rámci expozice Od romantismu po současnost důvěrněji seznámit s tvorbou Gerharda Richtera, se paralelně, v co by kamenem dohodil vzdáleném Pulsnitzu, představuje grafické dílo jednoho z nejpřednějších německých malířů současnosti. Komorní přehlídka v rodném domě německého sochaře Ernsta Rietschela (1804 – 1861) nesoucí titul Přehled svým názvem připomíná výstavní akci brněnského Domu umění z roku 2005.

Některá vystavovaná pulsnitzká díla jako Kapuce (1996), Přehled (1998), Černá-červená-zlatá (1998) nebo Strýček Rudi (2000) byla dokonce součástí přehlídky v moravské metropoli. Jak napovídá sám název výstavy, divák zde má možnost podstoupit exkurzi napříč grafickou oblastí Richterova díla od přemalovaných fotografií přes multipla až k melancholicky vyznívajícímu Labi, bonbónku celé výstavy. Jedenatřicet černobílých tisků ze série Labe (1957), které charakterizují nepravidelné stopy vytvořené gumovými válečky běžně sloužícími k nanášení a roztírání tiskařské barvy, vykazuje afinitu s malířovými abstrakcemi z pozdních osmdesátých let. Richter je vytvořil jako pětadvacetiletý, rok po realizaci fresky Radost ze života, kterou završil studium na drážďanské akademii.

Mezi nástěnnou malbou v socialisticko-realistickém duchu a grafickými listy, oscilujícími v důsledku zvolené techniky blížící se monotypii mezi abstrakcí a předmětností, lze jen stěží nalézt větší kontrast. Richter tisky před svým útěkem na Západ svěřil blízkému příteli a na setkání s nimi si musel počkat až do roku 1989. Pro jejich jedinečnost a na tehdejší dobu nespornou modernitu se rozhodl je v roce 2008 zařadit do svého oficiálního přehledu díla (tzv. Werkverzeichnis), jenž si od 1962 pečlivě buduje.

Za hlavního iniciátora Richterovy přehlídky v malém městečku proslaveném výrobou perníku lze jednoznačně označit německého sochaře Helmuta Heinzeho (*1932). Počátky dlouholetého přátelství mezi oběma umělci, jež nepřerušilo ani tři desetiletí trvající odloučení, se datují do raných padesátých let, kdy oba studovali na drážďanské akademii. Heinzeho seznámila se stejně starým Richterem přítelkyně a pozdější sochařova žena Ulrika, která žila ve stejném domě v ulici Wiener Strasse 91, kde bydleli také rodiče Richterovy první manželky Emmy. O tom, že umělec výstavě v malém městečku přikládá zvláštní význam, svědčí mimo jiné skutečnost, že vedle zapůjčení děl ze svého soukromého rezervoáru se po náročné vernisáži v Albertinu o den později objevil také na zahájení výstavy v Pulsnitzu, kterou uváděl sám Helmut Heinze.

Martina Machová

autorka je historička umění

_____________________________________

Gerhard Richter: Übersicht / Pulsnitz / Ernst Rietschel Haus / 20. 6. – 31. 9. 2010

Příspěvek byl publikován v rubrice Recenze se štítky . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s