Svět podle Baselitze

Ten, kdo si koupil páteční speciální vydání německých novin Die Welt, byl jistě příjemně překvapen: na místo černobílých ilustračních fotografií zaplnily stránky novin barevné, na hlavu postavené kvaše a lepty německého malíře Georga Baselitze. U příležitosti dvacátého výročí od znovusjednocení Německa vytvořil Baselitz pro Welt cyklus „typicky německých“ prací, na kterých nechybějí žádné z jeho známých a oblíbených motivů jako orlice nebo jedlík pomeranče.

Baselitz (*1938), vlastním jménem Hans Georg Kern, se narodil ve východoněmeckém Deutschbaselitzu. Od roku 1956 studoval malířství ve východním Berlíně, ale po dvou semestrech musel pro „politickou nezralost“ studia opustit. Štěstí mladý malíř nenašel ani v ateliéru Hanse Triera v západní polovině Berlína, kam v roce 1958 uprchl. Baselitz na sebe výrazně upozornil skandálním obrazem s onanujícím chlapcem Velká noc v kýblu (1962), kvůli kterému se dokonce ocitl před soudem. Od roku 1969 maluje Baselitz konsekventně plátna postavená vzhůru nohama, která se stala jeho poznávacím znamením.

Dvaasedmdesátiletý umělec, který patří vedle Gerharda Richtera a Anselma Kiefera k nejdůležitějším žijícím německým malířům, se českému publiku představil nedávnou přehlídkou Obrazy 1960-2008 v pražském Rudolfinu. Baseliztovo expresivní dílo poznamenané zkušenostmi z obou rozdělených částí Německa je do značné míry zakořeněno v tradici této země. I proto je Baselitz možná tím „nejněmečtějším ze všech německých malířů“, jak se píše ve Weltu. Sám umělec k tomu dodává: „Nevykládám historii, jsem totiž její součástí.“ O tom, zda se Baselitzův experiment vydařil, se můžete přesvědčit zde www.welt.de/baselitz.

Martina Machová

autorka je historička umění

Advertisements