TZ: Jan Brož

Jan Brož: Svatozáž / Školská 28 / Praha / 12. 10. – 3. 11. 2010

Projekt \“Svatozar\“ klade otazky po povaze a pusobeni umeleckeho dila v dnesnim kulturnim kontextu a zkouma problematiku remediace umeleckeho dila a hypotetickou existenci jeho \“aury\“. Instalace porovnava puvodni format ikonickeho dila obrazu Kazimira Malevice “Cerny ctverec” s formatem filmoveho efektu a kombinuje projekci smycky 8mm filmu s digitalni projekci smycky 3D renderu a fotografiemi.

“Definice pojmu aura umeleckeho dila vychazi z textu Waltera Benjamina Umelecke dilo ve veku sve technicke reprodukovatelnosti z roku 1936, kde auru definuje jako “tady a ted “ originalu, jedinecny moment setkani divaka s dilem. Ve vykladech terminu neni v encyklopediich a slovnicich Benjamin vetsinou citovan a definice se casto lisi. Prevazuji odkazy k pojmu aureola a prenesene mandorla, nebo svatozar a odtud pochazi nazev, ktery jsem pro projekt zvolil.

Malevicuv Ctverec jsem re-dokumentoval a vizualizoval pomoci nastroju videa a klasickeho filmu za uziti takzvaneho dolly effectu, ktery byl poprve uplatnen ve filmu Alfreda Hitchcocka Vertigo. Dolly effect je produkcni nastroj, manipulujici modus percepce divaka s cilem zduraznit vyznam objektu v popredi zaberu – zcizujici efekt, behem nehoz dochazi k opticke manipulaci perspektivy zaberu. Vznika jednoduchym principem pohybu kamery, pri ktere kamera ovlada priblizeni / oddaleni objektivu v protismeru posunu kamery smerem k objektu. Popredi zaberu pak zustava zdanlive nemenne, zatimco ramcove pole zobrazeni (pozadi) vidime v jine perspektive. Efekt ma celou radou kulturnich konotaci a byl nekdy oznacovan jako stereotyp, nebo klise.

Jako prvni vznikla idealni verze videa, virtualni 3D simulace z muzejni expozice avantgardy v Tretjakovske Galerii na Krymskom Valu. Videosekvenci jsem zkonstruoval podle amaterske fotografie. Jako druha interpretace vznikla serie kratkych zaznamu na super 8mm barevny film primo v moskevske expozici. Pri uvazovani nad vystupem projektu jsem se rozhodl prezentovat film a video v kontextu, ktery je vzajemne nekonfrontuje. Digitalni projekce simuluje filmovou estetiku zanru sci-fi, pohled do sebe se propadajici antihmoty, nebo cerne diry.”