Clockwork Marclay

Přestože by se na první pohled mohlo zdát, že vizuální umělec a hudební experimentátor Christian Marclay není v podvědomí veřejnosti tolik známý, dokazují jeho nekonvenční videoinstalace, perfomance a koncerty hostící prestižní světová muzea, kluby a koncertní síně, že tomu tak není. Pětapadesátiletý Američan se švýcarskými kořeny není ve světě umění žádným nováčkem. Marclay, žijící střídavě v Londýně a New Yorku, na sebe výrazně upozornil již v sedmdesátých letech svými živými vystoupeními za gramofony, díky kterým se zařadil mezi průkopníky turntablismu (používání gramofonových desek a gramofonů jako hudebních nástrojů).

Charakteristickým rysem Marclayova uměleckého projevu je vedle důrazu na sluchový a vizuální prožitek především chuť experimentovat s různými médii. V rámci nedávné přehlídky nazvané Festival, kterou připravilo newyorské Whitney muzeum (1. 7. 2010 – 26. 9. 2010) se Marclay prezentoval jako komplexní umělecká osobnost se slabostí pro houslový klíč. Vystaveným dílům z posledních třech dekád dominovala rozměrná tabule (Chalkboard, 2010) s nalinkovanou notovou osnovou, kterou Marclay instaloval na podélnou stěnu ve čtvrtém patře muzea. Návštěvníkům tak umělec poskytl možnost aktivně se do výstavy zapojit a své bezprostřední pocity zaznamenat křídou prostřednictvím poznámek, skic, nápisů na plochu desky. Tento atypický „notový zápis“ efemerního charakteru následně před návštěvníky hudebně interpretoval soubor renomovaných muzikantů vystupujících každý den v určitou hodinu ve speciálně zřízeném poslechovém sále.

Poslední kousek z Marclayova originálního repertoáru se jmenuje Hodiny (The Clock), čtyřiadvacetihodinová filmová koláž zasvěcená fenoménu času, kterou poprvé veřejnosti představila londýnská White Cube Gallery (15. 10. 2010 – 13. 11. 2010). Tato fascinující videoinstalace je důmyslnou montáží minutu po minutě po sobě jdoucích filmových sekvencí, ve kterých se střídají scény a záběry s nejrůznějšími, čas ukazujícími hodinami a hodinkami (náramkové, kapesní, nádražní atd.). Pečlivě volené fragmenty z více než jednoho tisíce filmových nahrávek Marclay sestříhal a chronologicky seřadil tak, že plynou v reálném čase. „Kdybych se zeptal, zda byste chtěli sledovat tikot hodin, asi byste se začali rychle nudit. Ale v tomto filmu je dost napětí a akce, díky kterým zapomenete vnímat čas, ačkoli jste na něj nepřetržitě upomínáni“, přibližuje Marclay.

Protože Hodiny nemají začátek ani konec a dějová osa se štěpí na bezpočet na sobě nezávislých scén, je vstup do filmu pro diváka možný takřka na jakémkoli místě. Nejobtížnější bylo dle umělcových slov najít vhodné filmové sekvence vztahující se časově k páté hodině ranní. „V tuto dobu lidé ve filmech lidé nejčastěji spí. Ze spánku je budí buď noční můry, nebo zvonění telefonu.“ Ačkoli se na hledání relevantních filmových pasáží podílel tým složený ze šesti asistentů, pracoval Marclay na filmu dva roky, zavřený až dvanáct hodin denně ve svém studiu. „Mám sice spolupracovníky, kteří mi pomáhají, ale závěrečné úpravy si dělám sám. Sedím každý den jako spisovatel před psacím strojem. Je to především o rutině.“

Marclayovo filmové pásmo zkoumá jak konvence a prostředky pomocí kterých se v kinematografii vytváří přesvědčivá iluze trvání, tak také relativizuje naše vnímání času obecně. „V Hodinách se jednotliví herci vynořují v různých obdobích své filmové kariéry a jejich věk ukazuje zajímavou proměnu v čase. Toto dílo je tak obrovským mementem mori.“ Hodiny se nyní promítají v Samsung muzeu v Soulu, v průběhu ledna se přesunou do newyorské Paula Cooper Gallery, která zajistila spolu s White Cube Gallery financování celého projektu. Hodiny se objevily také knižně a to v podobě publikace s téměř patnácti sty vybranými filmovými záběry z Marclayova pásma, kterou vydala londýnská White Cube Gallery.

Martina Machová

One thought on “Clockwork Marclay

  1. Pingback: Zlatý lev putuje do Německa «

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s