Zlatý lev putuje do Německa

Prestižní ocenění na letošním bienále v Benátkách získal v konkurenci 89 zemí německý pavilon a to zásluhou performera, divadelního a filmového režiséra Christopha Schlingensiefa. Umělec-provokatér, který by letos oslavil jednapadesáté narozeniny, se svého úspěchu paradoxně nemohl zúčastnit. Schlingensief podlehl minulý rok, čtyři měsíce po svém nominování, rakovině plic, a tak ochrannou ruku nad prezentací jeho benátského pavilonu převzala kurátorka a ředitelka Muzea moderního umění ve Frankfurtu nad Mohanem Susanne Gaensheimer spolu s umělcovou ženou, kostýmní výtvarnicí Aino Laberenz.

Schlingensief navrhl pavilon do podoby afrického wellnes centra (se saunou, bazénem a masážními kabinami) s ústředním neogotickým sakrálním prostorem (jeho uspořádání vychází z kostela v Oberhausenu, místa umělcova křtu), do jehož apsidy umístil videotriptychon (Fluxus-Oratorium). Nekonvenční forma Schlingensiefova pavilonu, v němž je přítomnen silný autobiografický podtext, i samotné jeho nominování vyvolaly u našich západních sousedů ostrou diskusi. Ukazuje se ale, že jeho tvorba, v níž bývá spatřována afinita s dílem jiného neméně kontroverzního německého umělce Martina Kippenbergera, svoji kvalitu má.

Cenu pro nejlepšího umělce si z Benátek odváží americko-švýcarský umělec Christian Marclay za své jedinečné filmové pásmo Hodiny (článek Hodinách na Artalk.cz zde)

Martina Machová
autorka je stálou spolupracovnicí redakce

__________________________________________________________________

Článek Die Zeit o německém pavilonu zde

Fotoreport z německého pavilonu zde