TZ: Pečeme Nonstop

Pečeme Nonstop / (A)VOID Gallery / Praha / 17. – 21. 6. 2011 

PEČEME NONSTOP

17.6. – 21.6.2011

performativní představení – výstavy – koncerty – Pečeme Nonstop přednášky

Ve dnech 17. – 21. Června proběhne v prostorách galerie (A)VOID, na Rašínově nábřeží v Praze, performativní výstava „Pečeme Nonstop“. Tato výstava se koná v rámci doprovodného programu a souběžně s Pražským Quadrienalle scénografie a divadelního prostoru 2011.

Cílem projektu je vytvořit prostor k prezentaci a mezinárodnímu setkání mladých umělců – vytvořit prostor pro vzájemnou interakci umělce s divákem a okolním prostředím ( site-specific ).

Iniciativa „Pečeme Nonstop“ projektu vznikla myšlenkou přiblížit divadelně-vizuální umění oborům, které s čistými divadelními formami nepracují, umění výtvarnému a dalším. Záměrem je pracovat mezioborově a intermediálně a propojit tak tyto někdy protichůdné, jindy paralelní linie.

5ti denní projekt „Pečeme Nonstop“ vzniká jako nezávislá aktivita kurátorského týmu umělkyň, které ve své tvorbě ctí principy mezioborové spolupráce a hledají nové formy vyjádření. Budou zde prezentovat hraniční projevy uměleckých osobností v otevřeném prostředí, hledat další kvality práce ve veřejném prostoru. Jde o propojení sociálně laděných konceptů s projekty ryze osobní zpovědi. Nosná je silná vizualita, který je v projektech vždy obsažena.

O výběr projektů a strukturalizaci jednotlivých akcí se stará tým kurátorek, doc. Mgr. Jana Preková, autorka hlavní myšlenky, Paloma Braunová a Tereza Rullerová. Projekt se tedy dále vrství na tyto úrovně:

1 ) Výtvarně – Dramatická představení v site-specific

V průběhu „Pečeme Nonstop“ se budou každý den konat představení, která splňují kurátorský koncept mezioborovosti, interdisciplinárnosti, procesuální práce v site-specific. Představí se např. projekty Mariky Smrekové “Putin do not také my croSS”, Marty Stosio „Happy Cab“ nebo Lucie Repašské „Di-Sign“, studentek dramaturgie a režie brněnské JAMU, které vedle textu či námětu úzce spolupracují se složkou scénografickou, kde na úkor složky textové vycházejí přímo z daného prostoru.

Z oboru scénografie se představí několik projektů studentů též brněnské JAMU, kteří Ċasto pracují v organicky vzniklých tvůrčích skupinách pracujících s nejrůznějšími nedivadelními médii. Jejich projekty pro tuto událost mají charakter živých i statických instalací, reagují na oteřený prostor nábřeží, mnohdy se opírají o dramatické téma, které ale vytrhávají a nechávají žít jako zvětšený detail osamoceně. Jsou to Lucie Sedláková: „Rousalka“ a Matěj Sýkora, který spolu s Jonášem Rosůlkem představí projekt „4:52“ čistě site/time-specific charakteru, který kombinuje meteorologii a fyziku a pracuje s daným místem v čase, kdy paradoxně nikdo není přítomen a všichni spí. Dávají tak možnost vychutnat si prostor naruby, a to též doslova – pod hladinou.

2 ) Mezioborové performativní akce

Tyto akce budou slavnostně zahájeny 17. června vernisáží výstavy a budou probíhat přes den. Někteří výrazní představitélé jsou i z jiných, než pražských uměleckých škol, jako například Tomáš Hodboď, student Atelieru performance FaVU VUT, který představí groundwork performance „Site Seeing“, jako přesah do interaktivní aktivity. Jana Pospíšilová, absolventka Atelieru tělového designu FaVU VUT, bude zabývat sociálně – genderovou konfronací v rámci reálné situace v akci „Peču“.

Přímo z Japonska se zapojí mladá akční a všestranná umělkyně Karin Pisaříková, kterou v rámci díla zajímá každodenní magie mezikulturních maličkostí. Umělkyně je také meziborovou kurátorkou zkoumající otázky, na které nejsou odpovědi. Speciální část mezimédií zastupují např. Pavel Richter – mistr noismusic a Vojta Petřík (multimedia), oba studenti FaVU VUT, – “Socka versus moloch” spolu s Václavem Pelouškem “Digipictures” důstojně zastupují generaci mladých tvůrců nezávislých na klasické estetické doktríně, pracují s novými interaktivními technologiemi. Robin Kvapil, student pražské FAMU, se zase vzdaluje divadlu a užívá médium obrazovky, v tomto projektu se však obvykle fixní film bude pohybovat, tak jak si navštěvník bude přát, a to v podobě kinoautomatu „O modlení“.

Do mezioborových akcí patří také performativně taneční vytoupení Anety Yochim, “kabaretní show” Maty Dio a Dana Stewarta, kteří se pohybují na hranicích genderové tělenosti nebo módně nemódní show v improvizované tělové komunikaci nezávislé výtvarnice Hany Kubešové, která již několik let pracuje na bázi performativních přehlídek s audiovizuálními prvky, „ŽIŽI Show“.

3 ) Audiovizuální koncerty

Jendá se o sérii tří na sebe navazujících večírků tvořících přehlídku mladé netradiční audiovizuální scény. Představení a koncerty vždy navážou na celodenní program projektu „Pečeme Nonstop“. Nejedná jen o hudební představení a koncerty, ale o prezentaci projektů přesahujících tradiční hudební médium svojí vizualitou, která je klíčovou složkou snad každé současné kapely. Jedná se o sledování nejnovějšího trendu v rámci české audiovizuální scény.

Do projektu byla například pozvána všestranná umělkyně a zpěvačka vystupující pod názvem Ticho de Beige. Dalšími autory jsou například TEVE, elektronické duo kytarově zasněných melodií, Filin Krug a dj Chepuchov, kteří se pohybují v prostoru perfomancí se silnou audiovizuální složkou.

Dále uslyšíme melancholické duo Terezy Damcové a Pavla Richtera v kontrastu s elektro smrští pražskách Chicago Hope. Zahrají i kontroverzní vizuální pankáči Deceased Squirrell on the Phone ve spojení s vj texou, Piča z Hoven a nebo třeba dj Babypy.

V rámci „Audiovizuálních večerů“ proběhne i dílna Audio, jednodenní workshop zabývající se vizuálními vlastnostmi objektů a předmětů a technologiskými postupy low-technologií v tvůrčím procesu. Autorem je Jiří Suchánek, absolvent atelieru Multimedií FaVU VUT Brno.

4 ) Pečeme Nonstop přednášky

18.6. a 20.6. se v rámci „Pečeme Nonstop“ ve večerních hodinách uskuteční prezentační večery mladých umělců. Jde o typ prezentace, která má formát slideshow 20ti obrázků, a nebo volné 6ti minutové prezentace. Pečeme Nonstop přednášky umožní, aby se akce zúčastnilo mnoho tvůrců z České Republiky, ale i těch ze světa, kteří zavítají na PQ 2011.

O výběr projektů, strukturalizaci jednotlivých akcí a průběh celé akce se stará tým kurátorek, doc. Mgr. Jana Preková (autorka konceptu), Paloma Braunová, Tereza Rullerová a manažerka projektu, Alena Hájková.

Doc.Mgr. JanaPreková je výtvarnice, scénografka a pedagožka. Pracuje pro divadla studiových typů, pro velké scény, také jako výtvarnice scény a kostýmů ve filmech. Vystavuje volnou tvorbu v galeriích a netradičních prostorech. Je členkou kolektivu, který získal Zlatou trigu na PQ99, je držitelkou Zlaté medaile za kostýmní tvorbu na PQ99. Je členkou tvůrčí skupiny představení „Z Cizoty“ které získalo Cenu Alfeda Radoka. Je Spoluzakladatelkou Atelieru scénografie, JAMU a Atelieru Tělového designu, FaVU VUT v Brně.

Barbora Zelníčková aka Paloma Braunová v současnosti absolvuje v Ateliéru Scénografie na brněnské JAMU. Působí jako scénografka a kostýmní výtvarnice pro divadla a netradiční divadelní projekty, filmy a jiné performativní události. Tématicky se často věnuje dětským představením. Je spoluzakladatelkou pražského nejen hudebního labelu City Surfer, který mezi jinými dal zrod hudebního projektu Miss Ucentou, nyní vystupuje sama jako TICHO DE BEIGE. Pracuje jako módní tvůrce pod značkou Paloma Braun, stojí za založením projektu ODRAZit, platformy pro jinou módu.Věnuje se i volnému umění.

Tereza Rullerová je mladá všestranná umělkyně a kurátorka brouzdající všemi médii, od VJingu, performance, grafického designu po výzkum konceptuálních tendencí. Studovala Nová Média 2 na pražské AVU, studuje v Ateliéru Intermédia na brněnské FaVU. Je členkou Rady Spolku přátel Domu Umění města Brna a kontroverzního studia The Rodina. Od roku 2009 kurátoruje a je manažerkou nezávislé galerie Umakart. Stala se členkou a rezidentní grafickou designérkou 4AM Fóra pro architekturu a média, které spravuje činnost Galerie Architektury.

 

Reklamy