TZ: Na Pražské Quadriennale přišlo letos nejvíce návštěvníků v jeho historii

Na Pražské Quadriennale přišlo letos nejvíce návštěvníků v jeho historii / Praha / 27. 6. 2011 

Na Pražské Quadriennale přišlo letos nejvíce návštěvníků v jeho historii

V Praze, 27. června 2011 – Více než 40 tisíc návštěvníků (podle prvních odhadů) a k tomu početné výpravy umělců, režisérů, scénografů či designerů z více než 70 zemí celého světa, hostila v uplynulých dnech česká metropole. Největší přehlídka současné scénografie a divadelní architektury skončila po jedenácti akčních dnech v neděli 26. června. Součástí uměleckého světa se díky Pražskému Quadriennale 2011 stala doslova celá Praha. V centru města vyrostlo několik kulturních „ostrovů“, které návštěvníkům i kolemjdoucím měly připomenout, že divadlo a divadelní scénu lze dnes nalézt (či vystavět) téměř kdekoliv. Na Piazzettě Národního divadla se v prostorách 30 obřích kostek po dobu jedenácti dní prezentovali umělci zvučných jmen z celého světa, ve Veletržním paláci více než sedm desítek zemí představilo v jednotlivých expozicích to nejlepší ze současného divadla. Pražská křižovatka hostila výstavu Divadelní prostor přítomný a budoucí, světoznámí architekti tu vedli diskuse o budoucnosti a výstavbě nových kulturních center, ulice metropole se staly svědky několika desítek veřejných uměleckých vystoupení.

Vytvořit platformu k diskusi, místo pro definování současné scénografie jako samostatné disciplíny na pomezí výtvarného a scénického umění, která má životnost i mimo divadelní příběh. To bylo hlavním záměrem letošního Pražského Quadriennale, rozsáhlé mezinárodní výstavy, která si kladla za cíl představit scénografii coby multidisciplinární obor. Česká metropole se podle generálního komisaře PQ Borise Kudličky stala ve druhé půlce června místem setkání scénografů z celého světa, se zaměřením na dialog o hranicích mezi divadelními profesemi, jejich vzájemném spojování a rozšiřování prostoru pro současnou, moderní scénografii. O tom, že se záměr nad očekávání naplnil, svědčí kromě jiného rekordní návštěvnost v historii Pražského Quadriennale vůbec. Během jedenácti dní navštívilo Veletržní palác NG, Pražskou křižovatku, Piazzettu ND a další prostory více než 40 tisíc platících návštěvníků, což je o několik tisíc lidí více, než při posledním Quadriennale před čtyřmi lety. „Byl jsem překvapen, kolik lidí přišlo, nečekal jsem, že to bude tak obrovská akce mezinárodních rozměrů. Zvláště pro mladé lidi je výstava skvělou příležitostí k setkání s oborem a výměně zkušeností. Na PQ bylo letos pozváno mnoho specialistů a velkých umělců, díky jejichž přítomnosti se bylo možné mnohé přiučit; v tom vidím hlavní příčiny úspěchu,“ zhodnotil o víkendu Pražské Quadriennale Hans Peter Kuhn, německý zvukový umělec působící v Berlíně. „Letos jsem byla na PQ poprvé, a musím říct, že jsem ohromena. Výstava je větší, než jsem si kdy dokázala představit, s množstvím různých prvků a detailů. Miluji boxy na Piazzettě, jsou to opravdu úžasné umělecké formy. Myslím, že celý koncept je fantastický a atmosféra velmi pěkná. Navíc lidé projevují opravdový zájem, což pro mě bylo na přednášce obrovským dárkem,“ netajila se nadšením také Felice Ross, americká světelná designérka žijící v Izraeli. Kromě nich se návštěvníci PQ 2011 mohli setkat ale i s dalšími světoznámými jmény, například španělským režisérem Carlosem Padrisou, filmovým architektem a výtvarníkem Markem Friedbergem či proslulým americkým architektem Charlesem Renfrem. „Přestože můj pobyt na PQ nebyl dlouhý, byl jsem zasažen obrovskou energií, pramenící z rozmanitosti účastníků. Konference jako je PQ mají ušlechtilý, ale těžký úkol. Možná bude trvat několik měsíců, než ze vzájemných setkání na PQ vzniknou nové projekty a objeví se všechny možnosti, které PQ účastníkům přineslo,“ prohlásil v Praze Renfro, jehož kariéra se pojí s uznávaným newyorským ateliérem Diller + Scofidio. Pražské Quadriennale scénografie a divadelního prostoru představilo mezi 16 a 26. červnem aktuální práce divadelních výtvarníků, designérů, kostýmních návrhářů, architektů a světelných a zvukových designérů z celého světa široké veřejnosti. Součástí bohaté programové nabídky byly výstavy, instalace, představení, site-specific projekty, přednášky, workshopy, diskuse, filmové projekce a nechyběl ani interaktivní program pro děti. V rámci Scenofestu se PQ účastnily také tisíce studentů z celé Evropy i zámoří. Mezinárodní význam této výjimečné kulturní události podtrhl i narůstající zájem zahraničních médii. Na letošní Pražské Quadriennale se akreditovalo vedle zástupců předních českých médií přes dvě stovky zahraničních novinářů z 35 zemí, nechyběli mezi nimi zástupci respektovaných médii jako The New York Times či Theater Heute, Theater der Zeit, Mouvement, Zichtlijnen (Sightlines), L’architecture d’Aujourd’hui či Architektura Murator. O směřování scénografie a PQ coby její největší přehlídky na světě pak nejvíce vypovídá fakt, že hlavní cenu – Zlatou Trigu – si letos z Prahy odváží zástupci Brazílie. Jejich expozice se totiž zaměřila na posun scénografie v současném roztěkaném a neklidném světě. Snahou brazilské účasti na PQ bylo prezentovat scénografii jako provokativní umění, které ustavuje „živou hranici řeči a komunikace“ a poskytuje bezpečí pro divadelní myšlenky a postavy. Z brazilské expozice podle poroty PQ dýchal pocit autentické národní hrdosti a zároveň kulturní rozmanitosti. Scénografii Brazilci propojili s popkulturou s citem, šarmem, i stylem – což je cíl, který si kladlo vlastně celé Pražské Quadriennale. Naleznout v oboru, který spolu s divadlem stále více prorůstá do veřejného prostoru, nové myšlenky, podněty, prostory. „Podobně inspirující prostředí jako je Pražské Quadriennale vám vždy alespoň částečně změní život. Zobrazuje totiž obrovské množství tvorby, vyjádřené například na Piazzettě mnoha malými, samostatnými prostory. To obrovské množství uměleckých nápadů a stále probíhajících myšlenkových pochodů, které můžete sledovat … Bylo to opravdu velmi, velmi inspirující,“ prohlásila Es Devlin, scénografka a kostýmní návrhářka pracující pro šoubyznys i divadlo, mimo jiné pro Lady GaGa, Muse či Pet Shop Boys.

Reklamy